Gastouderopvang is meer dan alleen "gezellig bezig zijn met de kinderen". Gastouderopvangbymandy heeft, naast die van de ouders, een eigen opvoedingsverantwoordelijkheid. In onderstaand pedagogisch beleidsplan zal ik het kader aangeven waarbinnen ik dit pedagogisch handelen vorm zal geven. 

Ik vind dat kinderen in een kleinschalige, huiselijke sfeer moeten worden opgevangen. Zodat ze kunnen spelen en zichzelf kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. 

Ik bied 4 dagen per week plaats aan,

* maximaal 6 kinderen in de leeftijdscategorie 0 tot 13 jaar. Hierbij worden eigen kinderen tot 10 jaar meegerekend. 
* maximaal 5 kinderen als deze kinderen allemaal jonger zijn dan 4 jaar. Dit is inclusief eigen kinderen tot 4 jaar. 
* maximaal 4 kinderen in de leeftijdscategorie van 0 tot 2 jaar, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar. Dit is inclusief eigen kinderen tot 2 jaar. 

Mijn Pedagogisch Visie:

"Het scheppen van een veilige omgeving waarin de kinderen zich prettig voelen en zichzelf kunnen zijn, zodat ze zich vanuit deze veilige basis kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, sociale individuen met zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel, respect voor zichzelf en voor anderen".

Dit in goed overleg met de ouders/verzorgers. 

 

Pedagogisch beleid

Pedagogisch beleidsplan:

 

Het bieden van een emotioneel veilige en vertrouwde omgeving. 

Het gevoel van emotionele veiligheid draagt bij aan het welbevinden van kinderen. Welbevinden betekent het naar je zin hebben of je op je gemak voelen. Als een kind zich wel bevindt, zal het vol zelfvertrouwen de omgeving gaan ontdekken, ervaringen opdoen en zich spelenderwijs gaan ontwikkelen tot, uiteindelijk, een zelfstandig en uniek individu. Het is dus belangrijk dat een kind zich thuis voelt bij mij. Gastouderopvang ByMandy moet een plek zijn waar de kinderen met plezier naar toe gaan en zijn. Voorwaarden voor een vertrouwde omgeving beginnen bij duidelijkheid voor de kinderen. Het kind moet weten waar het aan toe is. Door de kleinschalige opvang zie, hoor en voel ik snel aan wanneer een kind mij nodig heeft en reageer hier op met een aai over de bol, een knuffel of compliment. Ik geef de kinderen de ruimte om zelf te doen, zelf te ontdekken, er is hierbij een juiste balans tussen het zelf doen en een uitdagende maar veilige omgeving om optimaal te kunnen ontwikkelen. Ik bied de kinderen structuur en regelmaat. Ik geef de kinderen houvast doordat ze weten wat er komen gaat, alles heeft een vaste plek en ik ben consequent in mijn regels en gedrag.

 

Daarnaast voldoe ik aan de veiligheidseisen van de GGD, welke toezicht houdt op de naleving. Hygiëne staat hoog in het vaandel. Er is een aparte slaapruimte en de kinderen hebben allemaal hun eigen beddengoed of zelf meegebrachte slaapzak. Het speelgoed wordt met zorg gekozen, regelmatig omgewisseld en uitnodigend uitgestald zodat dit de kinderen uitdaagt tot spelen. Ook hebben de kinderen een eigen la waar ze vrij speelgoed uit mogen pakken.

Bij gastouderopvang ByMandy komt het kind terecht in een niet al te heel andere situatie dan thuis. Ik streef er dan ook naar om een huiskamersfeer te creëren. Het komt wel in een omgeving waar het te maken krijgt met andere kinderen/leeftijdgenootjes en met andere speel- en ontwikkelingsmogelijkheden. Het kan zijn dat er bij mij andere regels gelden dan thuis, maar ik probeer altijd zoveel mogelijk in te spelen op de behoefte van de ouders. Mijn ervaring is dat kinderen heel goed in staat zijn onderscheid te maken tussen thuis en elders, als maar duidelijk wordt gemaakt wat er anders is en waarom.

 

Voordat het kind geplaatst is, tijdens het kennismakingsgesprek zullen we zoveel mogelijk informatie delen. Hier worden de ouders geïnformeerd over de gang van zaken. Onderwerpen zoals de dagindeling, hoe wordt er gewerkt en welke regels worden gehanteerd, komen hierbij aan de orde. Ik krijg dan ook informatie van de ouders over het kind. De verzorging, eet-, slaap- en andere gewoontes worden besproken. Er is veel aandacht voor het wennen van kinderen, waarbij ze worden verwelkomd in een warm nest. De kinderen mogen altijd hun vertrouwde knuffel, speen of iets dergelijks van thuis meenemen. Ieder kind heeft een heen- en weerschriftje waarin ik tracht dagelijks te schrijven. Bij de hele kleintjes gaan deze verhaaltjes vooral over het eten en slapen. Later komen hier steeds meer dingen bij zoals de ontwikkeling, activiteiten, gebeurtenissen, ruzietjes, ongelukjes enz. Van de ouders wordt verwacht dat zij ook regelmatig in het schriftje schrijven zodat ook ik op de hoogte blijf van wat er thuis gebeurd is en daarop eventueel kan reageren. Dagelijks is er mondeling contact tussen mij de vraagouder tijdens de breng en haalmomenten. Hier worden alle zaken direct besproken. Voor zaken die meer tijd nodig hebben maken we een aparte afspraak. Iedere ouder kan desgewenst een gesprek aanvragen.

 

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen 

Er wordt veel aandacht besteed aan de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van de kinderen. De kinderen hebben er vaak veel plezier in om zelf iets te kunnen en ik vind dit belangrijk. Dit begint al bij de baby’s en wordt afhankelijk van het niveau van het kind steeds verder uitgebreid. Tijdens het eten laat ik het kind zoveel mogelijk zelfstandig eten en drinken. Ook het opruimen van het speelgoed wordt met zijn allen spelenderwijs gedaan waarbij ik de kinderen tot helpen aanspoor door het geven van kleine opdrachten. Dit zelfstandig dingen doen, proberen en laten slagen, ontdekken waar je goed in bent, geeft het kind zelfvertrouwen. Voor elke leeftijd geldt een eigen aanpak.

 

De sociale ontwikkeling 

De kinderen worden gestimuleerd om elkaar te waarderen, te respecteren en rekening te houden met elkaar. De kinderen wordt geleerd dat ze niet alleen aan zichzelf maar ook aan anderen moeten denken. De kinderen worden serieus genomen en geaccepteerd zoals ze zijn. Samen spelen vind ik belangrijk, maar er moet ook ruimte zijn om iets alleen te doen.

 

Door het unieke karakter van gastouderopvang is er voor baby’s extra aandacht. Voor de baby is dat belangrijk omdat veilig vooral een veilige hechtingsrelatie betekent. Één vertrouwd gezicht dat verzorgt, de fles geeft en de baby troost als het verdrietig is. Hierdoor voelt de baby zich geborgen en kan het zich in die geborgenheid verder ontwikkelen. Ik stimuleer het samen liedjes zingen, boekjes lezen en (kiekeboe) spelletjes te spelen. De verstandelijke ontwikkeling bij baby's begint met het vasthouden, proeven, kijken naar en bewegen van voorwerpen. Hierdoor leren de kinderen deze voorwerpen kennen en herkennen om vervolgens te leren combineren en het ontdekken van oorzaak en gevolg. Zo verandert het spelmateriaal van een rammelaar in een activity-center, vormenkubus of kiekeboe-spel. Naarmate het kind zich beter kan voortbewegen, gaat het steeds meer de wereld om zich heen verkennen. Afhankelijk van waar het kind aan toe is wordt er steeds iets nieuws aangeboden.

 

Bij de grotere kinderen wordt het groepsgebeuren belangrijker. De kinderen zijn meer gericht op het met elkaar samenzijn in de groep. Ze leren dat ze niet alleen aan zichzelf moeten denken maar ook rekening moeten houden met de andere (kleinere) kinderen. Door dit samen leven, samen spelen, dingen delen, elkaar helpen en van elkaar leren, leert het kind zijn sociale kwaliteiten kennen en te ontwikkelen. Oudere kinderen krijgen de gelegenheid om hun huiswerk rustig te kunnen maken met of zonder begeleiding van mij.

 

Ik vind het belangrijk dat de kinderen de gelegenheid krijgen om hun gevoelens zoals boosheid, angst, verdriet en vreugde te uiten. Ik zorg ervoor dat ik er ben voor het kind, dat er ruimte en ook tijd is te luisteren naar deze emoties. Ik probeer het gevoel van het kind onder woorden te brengen.  Het kind moet zichzelf kunnen zijn, maar ik leer het kind ook waar de grens is, wat wel en niet kan. Het is belangrijk dat ik luister en begrip toon, maar ook duidelijke grenzen aan geef in de groep. Bij (plotselinge) gedragsverandering wordt er altijd eerst naar een oorzaak gezocht (bijv. verandering van slaap- of eetgewoontes, de komst van een broertje of zusje enz.). Ik speel hierop in en kan daar evt. in een spel of gesprek aandacht aan schenken. Goede oudercontacten zijn hierbij van groot belang, op de situatie thuis kan dan ingespeeld worden.

 

Spraak- en taalontwikkeling 

Een heel belangrijk onderdeel van de verstandelijke ontwikkeling is de taalontwikkeling. Dagelijks zullen er meerdere taalactiviteiten worden aangeboden. De kleinste baby's reageren al op het praten van ons door zelf ook geluidjes te maken. Naast het reageren op deze geluidjes wordt de taalontwikkeling ook gestimuleerd door het zingen van liedjes, het lezen van boekjes en het benoemen wat we doen (bijv. bij het verschonen). Zo leert het kind zijn eerste woordjes, gaat begrijpen wat anderen zeggen en gaat uiteindelijk zelf praten. Bij de wat oudere kinderen komen daar de groepsgesprekken bij. Het kind wordt gestimuleerd tot praten door iets te vertellen en/of de vragen van mij te beantwoorden.

 

Motorische ontwikkeling 

De motorische ontwikkeling kunnen we splitsen in de ontwikkeling van de grove motoriek (bijv. leren omdraaien, zitten en lopen) en de fijne motoriek (puzzelen, tekenen enz.). De motorische ontwikkeling gaat heel snel bij jonge kinderen. Een pasgeboren baby is totaal afhankelijk van anderen, maar binnen 4 jaar heeft het kind een grote mate van zelfstandigheid ontwikkeld. Ieder kind doet dat in zijn eigen tempo, de één is daar actiever in dan de ander. Bij allerlei activiteiten worden de fijne en grove motoriek geoefend. De fijne motoriek wordt geoefend bij b.v. het knutselen, verven, puzzelen en/of spelen met constructiemateriaal, aan- en uitkleden en eten en drinken. De grove motoriek wordt geoefend bij het rennen, fietsen, klimmen enz.

 

Ik stimuleer de creatieve ontwikkeling van de kinderen door ze allerlei verschillende materialen en activiteiten aan te bieden en ze ermee te laten experimenteren. Onder creativiteit versta ik niet alleen het doen van allerlei handarbeidactiviteiten maar ook het doen van kringspelletjes, spelletjes aan tafel, het maken van- en luisteren naar muziek, koekjes bakken en bezig zijn met fantasiespel.

 

Omgaan met normen en waarden 

  • Waarderen en respecteren van jezelf en van anderen • Sociaal zijn • Eerlijk zijn
  • Zorgvuldig omgaan met spullen • Respect voor privacy

 

De meeste van deze normen en waarden worden spelenderwijs aan de kinderen meegegeven (de fruitbak gaat rond en iedereen pakt er een stukje uit, we doen een spelletje en iedereen die wil mag meedoen). Ook door het geven van het goede voorbeeld leren kinderen veel. Ik geef de kinderen, zodra het kan, een stem en laat hun meedenken waar dat mogelijk is. Ik zorg voor structuur zodat de kinderen de regels leren kennen, waarbij grenzen respectvol, tactvol en doortastend worden aangegeven.

 

Gastouderopvang is een unieke manier van opvang. Het onderscheidt zich door kleinschaligheid en daarmee is het voor ouders mogelijk om als opvoedpartners samen op te trekken. Ik als gastouder heb oog voor de eigenheid van het kind, geef de kinderen de ruimte en geef kinderen mee dat iedereen erbij hoort, ongeacht achtergrond.